Min ridlärare!

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om min ridlärare! Nu blir hon kanske arg på mig...typ...så jag nämner inget namn hahaha! Nej,det är mer ett tack för all hjälp jag får!
Och alla som undrar, ridning i lugn form är bra för svaga ryggar säger doktorn så det ska jag fortsätta med tycker hon och sjukgymnasten!
Vad ville jag säga? Jo att det är guld värt att ha en ridlärare som har förmågan att se och läsa av hästen man sitter på, se vad just vi behöver jobba med.
När jag var yngre red jag på ridskola och jag kan inte påstå att just jag fick lära mig mer än att sitta på rätt sittben i trav och ridvägarna på ridbanan så den "riktiga" ridningen kom in ganska sent. 
När jag var 14 år fick jag en häst av min pappa, en travare som inget kunde, och det kunde inte jag heller så han fick bli min test kanin på det lilla jag kunde och med egna ideer och med att kraftigt tag i Bo Tibblins bok Ridlära så kämpade vi tillsammans i flera år. Och idag kan jag förundras hur tusan min travare kunde göra galopp ombyten i vart tredje steg.....men det var innan någon talade om hur mycket och hur länge man var tvungen att träna för att kunna dessa saker!
Jag ridit för ett flertal olika tränare genom åren, mest i hoppning men jag har inte riktigt varit nöjd ändå. Vist har det gått bra men jag tycker att det har saknats något, vad det är har jag undrat. I dressyren har det blivit ännu svårar att hitta den där människan som tänker som jag med ridningen. 
Jag anser själv att alla hästar kan, bara de får rätt hjälp på vägen och då måste man hitta tränaren med samma inställning som jag. Och det måste få ta tid! Dessutom måste jag få veta varför jag ska göra vissa övningar, orsak och verkan. För vet jag inte vad det är bra för så är det ingen ide att utföra det jag gör för jag har ingen nytta av det då! Fattar ni?
Det är så otroligt viktigt att ha en tränare som verkligen tror på dig även när hästen eller du har en dålig dag och allt bara går käpp rätt åt.....då måste iallfall jag ha min tränare där som peppar och stöttar mig så totalt och löser upp knuten som vi har slagit på oss själva!
Och förutom det så är denna person helt otroligt bra på att ta fram det bästa ur oss. Första gångerna jag red för henne så lärde jag mig mer på några få gånger än vad jag hade lärt mig under 15 års ridning.  Och nu får jag äntligen rida för henne igen efter 7 års väntan. 12 veckor senare och 7 ridlektioner senare så har min häst gjort sådanna otroliga framsteg så man tror inte det är samma häst som i sommras!
En tävling i dressyr har vi hunnit med....gick inte bra alls men det var annat som spökade då. Nerver kallas det vist!
Och jag kan väll ärligt säga att nog fick hon några nya gråa hår första gången jag kom med mitt skepp till häst och hon fick fundera på hur det skulle gå till med att få ihop allt.....och så nu när hon blev alldeles gråt färdig av lycka när hon insåg vilken förändring och styrka hästen börjar få!
Så summan av dett inlägg är bara ett stort tack för all hjälp jag får och tack för att du tror på oss!
 
 
 
#1 - - Anonym:

Tack för att du fick mig att hoppa på tåget igen..😊det är så fantastiskt roligt att se ngn med sån ambition jäklar anamma och ödmjukhet i sin ridning och som ger sin häst möjlighet att lyckas i små steg och ge honom möjlighet att vara stolt över det han lyckas med. Det är grunden för framgång.
Jag är grymt imponerad av dig och din otroliga kämpe till häst..ni slåss mot väderkvarnar men ger inte upp..och som sagt den ödmjukhet tilltro och mjukhet ni har för varandra är otrolig..😄🐎

Svar: Tack!
Vicke